Controleren algemene voorwaarden en contracten
Voor het controleren van uw algemene voorwaarden of contract, kunt u deze vrijblijvend als bijlage toesturen naar info@maatwerkjurist.nl. Betreft het algemene voorwaarden die u wilt laten controleren, vermeldt dan s.v.p. ook een (korte) omschrijving van uw aanbod van diensten, werkzaamheden en/of producten.
Indien uw algemene voorwaarden of contract voor verbetering vatbaar blijk(t)(en), worden, afhankelijk van onze bevindingen, in de prijsopgave vaak twee voorstellen gedaan:
1) Aanbrengen van noodzakelijke wijzigingen
Op basis van slechts de tekst van de algemene voorwaarden of het contract wordt het document gecontroleerd en meteen aangepast waar nodig geacht. Een dergelijke opdracht houdt in een controle en verbetering ten aanzien van de juridische juistheid en houdbaarheid, taalkundige aspecten, samenhang en begrijpelijkheid.
Evident van belang geachte wijzigingen en aanvullingen worden bij een dergelijke opdracht rechtstreeks in de algemene voorwaarden of het contract aangebracht. Voor het overige ontvangt u, voor zover nodig, opmerkingen bij de tekst. Wat het laatste betreft is dan ook sprake van mogelijk relevante (niet-evident van belang geachte) wijzigingen, waaromtrent geadviseerd wordt middels de opmerkingen.
Deze 1e variant is onder meer geschikt in de volgende gevallen:
- Als u uw algemene voorwaarden of contract zelf hebt opgesteld en al ver bent gekomen met de (basis)inhoud, maar de juridische ‘fine tuning’ nog moet worden aangebracht.
- Als uw algemene voorwaarden of contract gedateerd zijn/ is, maar uw bedrijfsvoering inhoudelijk niet (veel) veranderd is. Vaak is het dan voldoende om uw document aan te passen aan de huidige wetgeving.
2) Volledig herzien van uw algemene voorwaarden of contract
Als uw bedrijfsvoering aanzienlijk is veranderd of uitgebreid, is het waarschijnlijk dat uw algemene voorwaarden of contract niet meer voldoen/ voldoet. In dat geval is het waarschijnlijk beter dat we uw opdracht uitvoeriger oppakken, namelijk door intake te plannen. Dit kan telefonisch of per e-mail aan de hand van een klantspecifieke vragenlijst. In het kader van de intake worden uw huidige aanbod, handelswijze en voorkeuren (algemene voorwaarden) of de contractuele relatie tussen partijen (in geval van een contract) nauwkeurig geïnventariseerd en niet slechts op basis van de bestaande tekst van het document.
Deze wijze van opdrachtuitvoering voorziet erin dat de algemene voorwaarden of het contract ook gecontroleerd worden/ wordt op absolute volledigheid en worden alle nodige en gewenste aanpassingen rechtstreeks in het document verwerkt. Uiteindelijk ontvangt u dan ook een gebruiksklare eindversie.