Algemene voorwaarden opstellen

In uitzonderlijke gevallen (ca. 1 op de 20) heeft een bedrijf erg uitgebreide of meerdere sets algemene voorwaarden nodig. In dat geval moeten we uiteraard een andere vaste prijs overeenkomen.

** Uw jurist bereidt de intake voor op basis van uw eerste informatie en het vermelde op uw eventuele website. Dit kost tijd en leidt tot een intake en algemene voorwaarden van hoge kwaliteit. Wij werken dus niet met gratis en onvoorbereide intakes, met voor u het risico op standaardvoorwaarden.


Direct laten opstellen?


Snel algemene voorwaarden laten opstellen? Bel tijdens kantoortijd om een afspraak te maken. U ontvangt dan geen offerte maar een opdrachtbevestiging.


algemene voorwaarden opstellen

Maatwerk


Maatwerk staat bij ons hoog in het vaandel. Maatwerk algemene voorwaarden bieden optimale bescherming tegen aansprakelijkheid en sluiten voor het overige precies aan op uw bedrijfsvoering en specifieke manier van handelen. Door aan de hand van uw eventuele website en eerste informatie zorgvuldig vooronderzoek naar uw bedrijfsvoering te verrichten en vervolgens een intake met gerichte vragen af te nemen, ontvangen we alle detailinformatie die nodig is voor optimaal maatwerk. Zie hieronder: “Onze stappen naar optimaal maatwerk”

Goed geregeld


Door uw algemene voorwaarden op maat te laten opstellen door een gespecialiseerde jurist, weet u zeker dat zij perfect aansluiten op uw specifieke bedrijfsvoering, wensen en belangen. En bovendien: Dat ze rechtsgeldig zijn. Dat zorgt ervoor dat u veilig kunt ondernemen en optimaal beschermd bent tegen aansprakelijkheid en ander gedoe. Bij ons kiest u voor de zekerheid van optimaal maatwerk en extra services, voor een vaste scherpe prijs.

Vraag een gratis offerte aan en vergelijk!

We gebruiken uw gegevens alleen om de offerte te versturen. Geen ongevraagde telefoontjes en mailtjes.


Waarom algemene voorwaarden opstellen

Algemene voorwaarden zijn contractuele bepalingen bij de overeenkomsten die een onderneming sluit met haar klanten, opdrachtgevers of leveranciers. Algemene voorwaarden opstellen is voor elke onderneming van belang. Algemene voorwaarden beschermen u en uw onderneming tegen aansprakelijkheid en geven uw klanten, opdrachtgevers of leveranciers duidelijkheid.

U kunt zelf aan de slag met het opstellen van algemene voorwaarden. Dit kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld door een voorbeeld van algemene voorwaarden te gebruiken. Verderop deze pagina leest u daar meer over.

* In uitzonderlijke gevallen (ca. 1 op de 20) heeft een bedrijf erg uitgebreide of meerdere sets algemene voorwaarden nodig. In dat geval moeten we uiteraard een andere vaste prijs overeenkomen.

** Uw jurist bereidt de intake voor op basis van uw eerste informatie en het vermelde op uw eventuele website. Dit kost tijd en leidt tot een intake en algemene voorwaarden van hoge kwaliteit. Wij werken dus niet met gratis en onvoorbereide intakes, met voor u het risico op standaardvoorwaarden.


Wat staat er in algemene voorwaarden?

Afhankelijk van het type bedrijfsvoering, zijn relevante onderwerpen voor in algemene voorwaarden onder meer:

  • de beperking en uitsluiting van aansprakelijkheid;
  • de (vrijwaring)verplichtingen van klanten, opdrachtgevers of leveranciers;
  • de uitvoerings- en (op)leveringsvoorwaarden;
  • de betrokkenheid van derden en de gevolgen voor de aansprakelijkheid;
  • de prijs- en betalingsvoorwaarden;
  • regels bij overmacht;
  • annulering van overeenkomsten;
  • garantie en verval daarvan;
  • klacht- en vervaltermijnen;
  • opschorting en ontbinding van overeenkomsten;
  • eigendomsvoorbehoud;
  • bescherming van intellectuele eigendom;
  • toepasselijk recht en geschilbeslechting.

Is algemene voorwaarden opstellen verplicht?

Algemene voorwaarden opstellen is niet verplicht, echter is het wel verstandig deze te hanteren om uw onderneming te beschermen tegen aansprakelijkheid. Bovendien kan uw aansprakelijkheidsverzekeraar van u verlangen dat u algemene voorwaarden hanteert wanneer u een verzekering afsluit (tegen een voordeligere premie).

Zit er verschil in algemene voorwaarden voor bedrijven en algemene voorwaarden voor particulieren (consumenten)?

Er zit een groot verschil tussen algemene voorwaarden voor bedrijven en algemene voorwaarden voor particulieren (consumenten). Dat komt omdat de wetgever veronderstelt dat consumenten een zwakkere positie hebben ten opzichte van de onderneming die de algemene voorwaarden hanteert. Bedrijven die producten of diensten afnemen van een andere onderneming, worden geacht over een zekere professionaliteit en kennis te beschikken om de inhoud van algemene voorwaarden te overzien en de risico’s daarvan te aanvaarden. Zoals met betrekking tot veel wetgeving geldt, wordt de consument door de wetgever vergaand beschermd, ook wat betreft de inhoud van algemene voorwaarden. De hierboven genoemde (zwarte lijst) en (grijze lijst) hebben expliciet betrekking op de wettelijke bescherming van consumenten. Bij het opstellen van algemene voorwaarden voor consumenten, dient dan ook veel meer rekening te worden gehouden met de belangen van consumenten. Ook bij business to business (B2B) geldt dat bepalingen in algemene voorwaarden niet onredelijk mogen zijn, maar de redelijkheidsgrens bij business to consumer (B2C) ligt veel lager. Zo kan op basis van de (zwarte lijst) en (grijze lijst) impliciet worden geconcludeerd dat bedingen die daarin zijn vermeld, voor B2B in beginsel wél toegelaten zijn. Immers, als deze bedingen ook voor B2B onredelijk bezwarend zouden zijn, had de wetgever deze bedingen niet in de lijsten opgenomen.

In welke taal moeten algemene voorwaarden worden opgesteld?

In Nederland is er geen specifieke taalvereiste voor algemene voorwaarden. Het belangrijkste is dat de wederpartij de voorwaarden begrijpt. Het heeft dus geen zin om algemene voorwaarden in het Japans op te stellen als uw onderneming op de Nederlandse markt overeenkomsten sluit. Als uw onderneming echter actief is op een specifieke andere markt, is het raadzaam om uw algemene voorwaarden ook in de taal van die markt op te stellen. Bij internationaal contracteren is het evenwel meestal voldoende om algemene voorwaarden in het Engels te gebruiken.

In hoeverre kan aansprakelijkheid worden beperkt in algemene voorwaarden?

Ondernemers beschouwen het beperken van hun aansprakelijkheid vaak als dé reden om algemene voorwaarden op te laten stellen. Hoewel dit slechts een van de belangen van algemene voorwaarden is, is de beperking van de aansprakelijkheid inderdaad een belangrijk onderdeel van algemene voorwaarden.

Hoe moet ik algemene voorwaarden gebruiken?

De hoofdregel is dat de algemene voorwaarden vóór of bij het tot stand komen van de overeenkomst aan de wederpartij ter hand dienen te worden gesteld. Aan te bevelen is om in uw aanbod, zoals een offerte, te verwijzen naar de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden en de algemene voorwaarden met het aanbod mee te leveren. Indien u een aanbod per e-mail uitbrengt, kunt u de algemene voorwaarden in een bijlage toevoegen, terwijl u in het aanbod naar de toepasselijkheid van de voorwaarden verwijst. Indien u een overeenkomst of formulier laat ondertekenen, is het aan te bevelen (ook) op de overeenkomst/het formulier naar de toepasselijkheid van de voorwaarden te verwijzen en, indien u de algemene voorwaarden niet reeds met het aanbod hebt meegestuurd, de algemene voorwaarden met de overeenkomst/het formulier mee te leveren.

Bij overeenkomsten die in een webwinkel worden gesloten, is het aan te bevelen om bij de bestelling een hokje te laten aanvinken, waarmee de wederpartij de algemene voorwaarden aanvaardt. Het is daarbij van belang dat de algemene voorwaarden onder een link inzichtelijk zijn en het document eenvoudig op het apparaat van de wederpartij kan worden opgeslagen.

Kan ik mijn algemene voorwaarden wijzigen?

Het is mogelijk om op elk moment de algemene voorwaarden te wijzigen voor nieuwe klanten. Wanneer u deze nieuwe klanten de bijgewerkte algemene voorwaarden verstrekt bij het aangaan van de overeenkomst, zijn zij hieraan gebonden. Voor wijzigingen in de algemene voorwaarden van een doorlopende overeenkomst gelden andere regels voor consumenten dan voor zakelijke klanten. Het is van belang dat de algemene voorwaarden een duidelijke wijzigingsclausule bevatten. Deze clausule geeft u als ondernemer het recht om de algemene voorwaarden eenzijdig aan te passen. Als er geen wijzigingsclausule aanwezig is, mag u de algemene voorwaarden alleen wijzigen met toestemming van de wederpartij. Als er wel een wijzigingsclausule is opgenomen, kunt u de algemene voorwaarden voor zakelijke klanten wijzigen na het doorgeven van de wijziging. Voor consumenten geldt een extra voorwaarde: als u de wijzigingsclausule gebruikt, moeten zij ook het recht hebben om de overeenkomst vanaf dat moment te beëindigen.

Wat als algemene voorwaarden onduidelijk zijn?

In de wet geniet de consument doorgaans meer bescherming dan de ondernemer. Dit komt doordat de wetgever de consument als de zwakkere partij beschouwt. Daarom geldt dat als een bepaling in de algemene voorwaarden dubbelzinnig kan worden geïnterpreteerd, de interpretatie die het meest gunstig is voor de consument wordt toegepast. Het is daarom van groot belang dat de algemene voorwaarden helder geformuleerd zijn.