Inkoopvoorwaarden opstellen

Kies voor de kwaliteit van ècht maatwerk + extra services. Vaste prijs: 299,-*

Voor het opstellen van uw inkoopvoorwaarden kiest u bij ons voor de kwaliteit van ècht maatwerk. Op een voor u eenvoudige manier inventariseren we uw inkoopactiviteiten en wensen zeer nauwkeurig. Door onze grondige aanpak en bereidheid optimaal mee te denken over uw wensen en bedrijfsbelangen, kunnen wij inkoopvoorwaarden opstellen die naadloos aansluiten op uw specifieke inkoopactiviteiten en wensen. Vaste prijs: €299,-* (excl. btw), inclusief extra services.

De extra services zijn onder meer het in de toekomst gratis aanpassen van uw inkoopvoorwaarden wanneer u dat wenst of wanneer dat noodzakelijk is. Daarnaast geven wij gratis advies bij onverhoopte toekomstige geschillen met uw leveranciers of opdrachtnemers. Bij ons kiest u dus voor optimale service voor een eenmalige vaste prijs.

“Dagelijks werken we aan het opstellen, controleren en verbeteren van inkoopvoorwaarden. Daarbij staan maatwerk, kwaliteit, persoonlijk contact en service bij ons hoog in het vaandel.”

5 stappen

1. Bel 085-4012440 of vraag via deze website een vrijblijvende offerte aan voor het opstellen van uw inkoopvoorwaarden.
2. Offerte akkoord? Wij starten een grondige eerste analyse van uw bedrijfsvoering op basis van de reeds door u verstrekte informatie en het vermelde op uw eventuele website.
3. Tijdens deze analyse stellen we een speciaal voor uw onderneming en situatie bestemde vragenlijst op.
4. U beantwoordt de vragen per e-mail of maakt een belafspraak met onze jurist (duur: ca. 20 tot 30 min.).
5. Wij gaan aan de slag met het opstellen van de inkoopvoorwaarden en leveren deze doorgaans binnen 5 dagen, inclusief extra services. Spoedlevering mogelijk.

Vrijblijvende offerte aanvragen

Onze werkwijze maakt het verschil

Door ons zorgvuldige voorbereiding en nauwkeurige intake bij inkoopvoorwaarden opstellen, zien we geen details over het hoofd en leren we uw specifieke bedrijfsvoering, wensen en belangen echt kennen. Resultaat: Inkoopvoorwaarden die echt op maat zijn geschreven, waarin alle contractuele afspraken duidelijk zijn vastgelegd en uw risico’s optimaal gedekt zijn.

Stappenplan & extra services

Vrijblijvende offerte
Vraag een vrijblijvende offerte aan om er zeker van te zijn dat de vaste prijs ook voor uw bedrijfsvoering €299,- (excl. btw) bedraagt.
Vooronderzoek
Na uw akkoord op de offerte verrichten we zorgvuldig vooronderzoek op basis van de bij uw offerteaanvraag verstrekte informatie.
Klantspecifieke vragenlijst
U ontvangt per e-mail een klantspecifieke vragenlijst gebaseerd op ons vooronderzoek; de vragenlijst vermeldt een samenvatting van het vooronderzoek en de door u te beantwoorden overige vragen over uw inkoopactiviteiten en wensen. Het betreft een vragenlijst met open vragen waarin u alles kwijt kunt.
Intake per e-mail en/of telefoon
U beantwoordt de vragenlijst per e-mail en/of maakt een telefonische intake met onze jurist. In het laatste geval hoeft u de vragenlijst niet eerst te bestuderen. Uw totale tijdsbesteding bedraagt in beide gevallen niet meer dan 30 minuten.
Ontvangst inkoopvoorwaarden + toelichting en instructie
Uw inkoopvoorwaarden worden opgesteld en geleverd conform levertermijn in de offerte. De inkoopvoorwaarden gaan gepaard met een toelichting en instructie.
100% tevredenheidsgarantie
Na de levering vragen of aanpassingen laten aanbrengen? Hiervoor berekenen we geen extra kosten, zo vaak u wilt, zoveel u wilt.
Nazorg
Bij onverhoopte toekomstige geschillen met uw leveranciers en/of opdrachtnemers of wanneer u advies nodig hebt dat verband houdt met uw inkoopvoorwaarden, kunt u in de toekomst altijd contact opnemen zodat we u kosteloos op weg helpen met uw vraagstuk. Ook aanpassing van uw inkoopvoorwaarden als gevolg van kleine toekomstige veranderingen in uw bedrijfsvoering of wensen, worden kosteloos verwerkt.

Ik wil een vrijblijvende offerte ontvangen

  • Vermeld hier (kort) uw bedrijfsvoering en inkoopactiviteiten. Dit hoeft niet uitputtend; na uw akkoord op de offerte gaan we pas in detail.
  • Vermeld hier bijvoorbeeld alvast welke eventuele specifieke wensen u hebt voor in uw inkoopvoorwaarden. Dit beïnvloedt de prijsstelling in de offerte (meestal € 299,- (excl. btw)) niet. Als u later besluit van de offerte gebruik te maken, is ook/alsnog alle ruimte voor het doorgegeven van uw eigen wensen.

Onze nauwkeurige werkwijze bij inkoopvoorwaarden opstellen

Met onze jarenlange ervaring in het opstellen van inkoopvoorwaarden, verrichten wij op basis van de door u bij de offerteaanvraag verstrekte informatie zorgvuldig vooronderzoek naar uw specifieke inkoopactiviteiten, handelswijze en voorkeuren. Zodoende krijgen we een goede eerste indruk van uw inkoopactiviteiten en wordt voor ons duidelijk welke verdere detailinformatie we van u nodig hebben om uw inkoopvoorwaarden op te stellen. 

U ontvangt vervolgens een speciaal voor u opgestelde klantspecifieke vragenlijst. Deze vermeldt een samenvatting van het verrichte vooronderzoek en de door u nog te beantwoorden vragen over uw inkoopactiviteiten, handelswijze en voorkeuren. De vragenlijst kan per e-mail worden beantwoord of telefonisch met u worden doorlopen. Dit kost doorgaans niet langer dan 30 minuten van uw tijd. Indien u na ontvangst van de vragenlijst voor een telefonische intake kiest, hoeft u de vragenlijst bovendien niet eerst te bestuderen, omdat deze voor ons dan slechts als leidraad dient. Zodoende kost het opstellen van uw inkoopvoorwaarden u minimale inspanning.

Vooronderzoek is dus essentieel om de juiste detailinformatie te kunnen krijgen. Op basis van bijvoorbeeld een onvoorbereid telefoongesprek is dit niet te doen; veel detailinformatie wordt dan over het hoofd gezien en niet behandeld. Met onze grondige werkwijze bent u zeker van optimale maatwerk inkoopvoorwaarden die exact aansluiten op uw bedrijfsvoering.

Vrijblijvende offerte aanvragen

Wat wij bieden

  • Optimaal maatwerk dat exact aansluit op uw inkoopactiviteiten, handelswijze en wensen;
  • Op te stellen door een in het contractenrecht gespecialiseerde jurist (meester in de rechten);
  • Vaste prijs: € 299,-* (excl. btw);
  • Direct contact met de jurist die uw inkoopvoorwaarden opstelt;
  • Efficiënte intake, per e-mail of telefonisch;
  • Levering meestal binnen 5 dagen;
  • Inclusief toelichting en instructie Naast uw inkoopvoorwaarden ontvangt u een toelichting en instructie. Belangrijk is uiteraard dat u weet hoe u uw inkoopvoorwaarden moet hanteren om ze van toepassing te laten zijn en op welke andere zaken u moet letten bij het gebruik van uw inkoopvoorwaarden.;
  • Inclusief onbeperkt aantal revisierondesDoor onze nauwkeurige aanpak en meer dan 10 jaar ervaring in het opstellen van inkoopvoorwaarden, is vrijwel elke eerste levering meteen volledig naar wens van onze opdrachtgevers, waardoor we zonder extra kosten, onbeperkte revisierondes kunnen aanbieden. Wij bieden dan ook een 100% tevredenheidsgarantie.;
  • Inclusief adviesverleningWanneer u in de toekomst advies nodig hebt dat verband houdt met uw inkoopvoorwaarden, kunt u altijd contact opnemen voor kosteloze behandeling van uw vraagstuk.;
  • Inclusief nazorgBij toekomstige geschillen met leveranciers of opdrachtnemer, kunt u altijd contact opnemen voor kosteloze behandeling van uw vraagstuk. Ook aanpassing van uw inkoopvoorwaarden als gevolg van kleine toekomstige veranderingen in uw bedrijfsvoering, worden kosteloos verwerkt. Bij ons kiest u dus voor optimale service voor een eenmalige vaste prijs.;
  • Achteraf betalen.

Starter? Heb ik nog meer documenten nodig?

Bent u starter en vraag u zich af of u naast inkoopvoorwaarden nog meer documenten nodig hebt? Neem dan vrijblijvend contact op voor meer informatie. Wij bieden geen standaardpakketten met bijvoorbeeld inkoopvoorwaarden + algemene voorwaarden + verwerkersovereenkomst + privacy policy + disclaimer. De meeste ondernemingen hebben niet al deze documenten nodig. Informeer bij ons voor een eerlijk advies.

Ik wil een vrijblijvende offerte ontvangen

  • Vermeld hier (kort) uw bedrijfsvoering en inkoopactiviteiten. Dit hoeft niet uitputtend; na uw akkoord op de offerte gaan we pas in detail.
  • Vermeld hier bijvoorbeeld alvast welke eventuele specifieke wensen u hebt voor in uw inkoopvoorwaarden. Dit beïnvloedt de prijsstelling in de offerte (meestal € 299,- (excl. btw)) niet. Als u later besluit van de offerte gebruik te maken, is ook/alsnog alle ruimte voor het doorgegeven van uw eigen wensen.

Onze andere diensten

Het is ook mogelijk een vrijblijvende offerte aan te vragen voor het controleren, herzien, herschrijven (i.v.m. auteursrechten) of aanpassen van inkoopvoorwaarden, het opstellen van maatwerkcontracten, privacy policy’s, disclaimers en andere juridische documenten. Vraagt u zich af welke juridische documenten u nodig hebt? Neem dan contact op (via onderstaand contactformulier, telefonisch (085-4012440), mail of WhatsApp).

Wie is Maatwerk Jurist?

Wij zijn een juridisch adviesbureau dat gespecialiseerd is in het opstellen van inkoopvoorwaarden, algemene voorwaarden, overeenkomsten en andere juridische documenten, zoals disclaimers en privacyverklaringen.

Met onze jarenlange ervaring in het opstellen van inkoopvoorwaarden onderscheiden wij ons door ons volledig en nauwkeurig te verdiepen in uw bedrijfsvoering en uw eigen wensen en belangen. Onze nauwkeurige werkwijze is vergelijkbaar met de traditionele werkwijze van advocatenkantoren, echter profiteert u bij ons van veel lagere tarieven. Door middel van een persoonlijke benadering stellen wij uw inkoopvoorwaarden op. Bovendien leveren wij kosteloos extra services. Wij staan voor helderheid en werken uitsluitend met vaste prijsafspraken. Wij leveren ècht maatwerk, opgesteld door een jurist die zich optimaal verdiept in uw bedrijfsvoering!

Wat zijn inkoopvoorwaarden?

Inkoopvoorwaarden zijn contractuele bepalingen bij de overeenkomsten die een onderneming sluit met haar leveranciers en/of opdrachtnemers. Volgens de wet zijn inkoopvoorwaarden: “Een of meer bedingen die zijn opgesteld teneinde in een aantal overeenkomsten te worden opgenomen, met uitzondering van bedingen die de kern van de prestatie aangeven, voor zover deze laatstgenoemde bedingen duidelijk en begrijpelijk zijn geformuleerd”.  Bedingen die de kern van de prestatie aangeven (kernbedingen), zijn in geval van een koopovereenkomst bijvoorbeeld de prijs en de te leveren hoeveelheid. Een kernbeding is een beding dat van zo wezenlijke betekenis is dat de overeenkomst zonder dit beding niet tot stand zou zijn gekomen of zonder dit beding niet van wilsovereenstemming omtrent het wezen van de overeenkomst sprake zou zijn. Een kernbeding moet expliciet worden overeengekomen (terwijl inkoopvoorwaarden impliciet worden overeengekomen en niet gelezen hoeven te worden om van toepassing te zijn), want kernbedingen in inkoopvoorwaarden zijn ongeldig.

Lees meer over algemene voorwaarden en de wet

Waarom worden inkoopvoorwaarden gebruikt?

Het laten opstellen van inkoopvoorwaarden is van belang om uw onderneming te beschermen tegen aansprakelijkheid. Bovendien zijn inkoopvoorwaarden handig omdat u dan niet steeds met iedere individuele opdrachtnemer of leverancier hoeft te onderhandelen over de afspraken bij een overeenkomst. Inkoopvoorwaarden maken contracteren efficiënter en veiliger.

Wat staat er in inkoopvoorwaarden?

Relevante onderwerpen voor in inkoopvoorwaarden onder meer:

  • Totstandkoming van overeenkomsten;
  • Gevolgen indien de leverancier of de opdrachtnemer zijn verplichtingen niet nakomt;
  • Garantie en/of kwaliteitsafspraken;
  • Aansprakelijkheid van de leverancier of opdrachtnemer;
  • (Op)leveringsvoorwaarden;
  • Prijs- en/of tariefwijziging;
  • Of het inschakelen van derden is toegelaten;
  • Vrijwaringsverplichtingen;
  • Betalingsvoorwaarden;
  • Verzekeringsverplichtingen van de leverancier of opdrachtnemer;
  • Geschilbeslechting.

Is inkoopvoorwaarden opstellen verplicht?

Inkoopvoorwaarden zijn niet verplicht, echter is het wel verstandig deze te hanteren om de hierboven genoemde redenen. Bovendien kan uw aansprakelijkheidsverzekeraar van u verlangen dat u inkoopvoorwaarden hanteert om verzekerd te zijn (tegen een voordeligere premie).

Kan ik zelf inkoopvoorwaarden opstellen?

Zonder juridische kennis is het lastig om zelf inkoopvoorwaarden op te stellen. Bovendien is dit onverstandig omdat u daardoor per ongeluk en onbedoeld teveel rechten aan uw leveranciers of opdrachtnemers toekent. Ook loopt u met het zelf opstellen van inkoopvoorwaarden het risico dat uw inkoopvoorwaarden niet volledig zijn of niet voldoen aan de geldende wet- en regelgeving, met alle risico’s van dien. Laat het opstellen van inkoopvoorwaarden daarom over aan daarin gespecialiseerde juristen.

Kan ik een voorbeeld van inkoopvoorwaarden gebruiken?

U kunt een voorbeeld van inkoopvoorwaarden gebruiken, maar bij het gebruik van voorbeeld inkoopvoorwaarden is het belangrijk te letten op een paar zaken, want het gebruik van voorbeeld inkoopvoorwaarden brengt risico’s met zich mee. U kunt voorbeelden van inkoopvoorwaarden vinden bij brancheorganisaties, beroepsverenigingen en andere aanbieders van voorbeeld inkoopvoorwaarden. Zaken waarop u moet letten bij gebruik van voorbeeld inkoopvoorwaarden:

  • Is het voorbeeld wel voldoende relevant voor uw specifieke bedrijfsvoering?
  • Mag u het voorbeeld wel gebruiken? Op teksten en dus ook inkoopvoorwaarden rust auteursrecht van de auteur. Alleen de auteur heeft het recht om te bepalen wat er met zijn teksten gebeurt. Het overnemen van teksten zonder toestemming van de auteur, is een inbreuk op het auteursrecht van de auteur, ook wel plagiaat genoemd. Meer informatie over auteursrechten leest u hier.
  • Is het voorbeeld wel deskundig opgesteld? Voor niet deskundig opgestelde voorbeeld inkoopvoorwaarden geldt hetzelfde als vermeld onder het kopje hierboven “Kan ik zelf inkoopvoorwaarden opstellen?;
  • Zijn de bepalingen wel redelijk? Onredelijke bepalingen in inkoopvoorwaarden zijn óf nietig, of vernietigbaar. Als u overeenkomsten met consumenten sluit, geeft de wet een opsomming van bepalingen in inkoopvoorwaarden die onredelijk zijn (zwarte lijst) of vermoed worden onredelijk te zijn (grijze lijst).

Zit er verschil in inkoopvoorwaarden voor bedrijven en inkoopvoorwaarden voor particulieren (consumenten)?

Er zit een groot verschil tussen inkoopvoorwaarden voor bedrijven en inkoopvoorwaarden voor particulieren (consumenten). Dat komt omdat de wetgever veronderstelt dat consumenten een zwakkere positie hebben ten opzichte van de onderneming die de inkoopvoorwaarden hanteert. Bedrijven die zaken doen met andere onderneming, worden geacht over een zekere professionaliteit en kennis te beschikken om de inhoud van inkoopvoorwaarden te overzien en de risico’s daarvan te aanvaarden. Zoals met betrekking tot veel wetgeving geldt, wordt de consument door de wetgever vergaand beschermd, ook wat betreft de inhoud van inkoopvoorwaarden. De hierboven genoemde (zwarte lijst) en (grijze lijst) hebben expliciet betrekking op de wettelijke bescherming van consumenten. Bij het opstellen van inkoopvoorwaarden voor consumenten, dient dan ook veel meer rekening te worden gehouden met de belangen van consumenten. Ook bij business to business (B2B) geldt dat bepalingen in inkoopvoorwaarden niet onredelijk mogen zijn, maar de redelijkheidsgrens bij business to consumer (B2C) ligt veel lager. Zo kan op basis van de (zwarte lijst) en (grijze lijst)  impliciet worden geconcludeerd dat bedingen die daarin zijn vermeld, voor B2B in beginsel wél toegelaten zijn. Immers, als deze bedingen ook voor B2B onredelijk bezwarend zouden zijn, had de wetgever deze bedingen niet in de lijsten opgenomen.

Wat is reflexwerking van de grijze en zwarte lijst?

Wij zeggen altijd dat het recht niet zo statisch is zoals de wetgever in de wetboeken heeft opgeschreven. Het recht zit vol ‘mitsen’ en ‘maaren’. Zo geldt dat niet alleen consumenten, maar in sommige gevallen ook kleine ondernemers, zoals ZZP’ers, onder omstandigheden een beroep kunnen doen op de bepalingen uit de (zwarte lijst) en (grijze lijst). Gedachte daarachter is dat een kleine onderneming soms net zo min als een consument geacht kan worden over de professionaliteit en kennis te beschikken die nodig zijn om de gevolgen van bedingen in inkoopvoorwaarden te overzien. Een succesvol beroep door een kleine onderneming op de grijze of zwarte lijst, wordt reflexwerking genoemd.

In hoeverre kan aansprakelijkheid worden beperkt in inkoopvoorwaarden?

Ondernemers beschouwen het beperken van hun aansprakelijkheid en het verleggen daarvan naar de leverancier of opdrachtnemer vaak als dé reden om inkoopvoorwaarden op te laten stellen. Hoewel dit slechts een van de belangen van inkoopvoorwaarden is, is de beperking c.q. verleggen van de aansprakelijkheid inderdaad een belangrijk onderdeel van inkoopvoorwaarden.

Lees meer over aansprakelijkheid

Hoe moet ik inkoopvoorwaarden gebruiken?

De hoofdregel is dat de inkoopvoorwaarden vóór of bij het tot stand komen van de overeenkomst aan de wederpartij ter hand dienen te worden gesteld. Aan te bevelen is om in de onderhandelingsfase te verwijzen naar de toepasselijkheid van de inkoopvoorwaarden en de inkoopvoorwaarden daarbij beschikbaar te stellen. Indien u per e-mail onderhandelt, kunt u de inkoopvoorwaarden in een bijlage toevoegen, terwijl u vóór de totstandkoming van de overeenkomst naar de toepasselijkheid van de inkoopvoorwaarden verwijst. Indien u een overeenkomst of formulier laat ondertekenen, is het aan te bevelen (ook) op de overeenkomst/het formulier naar de toepasselijkheid van de voorwaarden verwijzen en, indien u de inkoopvoorwaarden niet reeds eerder hebt verstuurd, de inkoopvoorwaarden met de overeenkomst/het formulier mee te leveren.

Moet ik mijn inkoopvoorwaarden deponeren?

Het deponeren van inkoopvoorwaarden is niet verplicht en vaak ook niet nodig. Het deponeren van inkoopvoorwaarden is voornamelijk bedoeld voor bedrijven die geen redelijke mogelijkheid hebben om hun inkoopvoorwaarden bij het sluiten van een overeenkomst ter hand te stellen.

Het deponeren van inkoopvoorwaarden kan bij de rechtbank en Kamer van Koophandel.

Internationaal zakendoen

Het is nodig dat uw inkoopvoorwaarden voor de wederpartij begrijpelijk zijn. Indien u internationaal zakendoet, beheerst de wederpartij waarschijnlijk niet (goed) het Nederlands. Daarom is het verstandig uw inkoopvoorwaarden te laten vertalen door een juridisch vertaalbureau. Het Engels en voornamelijk juridisch Engels wordt vaak onderschat. Kleine nuances in een juridische tekst kunnen leiden tot interpretatieruimte. Bij contracteren moet dat ten zeerste worden voorkomen. Omdat wij inkoopvoorwaarden volledig op maat opstellen voor een bedrijf en logischerwijs geen native speakers in dienst hebben, verzorgen wij geen vertalingen van inkoopvoorwaarden. Een juridisch vertaalbureau is de aangewezen partij om uw inkoopvoorwaarden te vertalen.

Handige links met betrekking tot inkoopvoorwaarden (algemene voorwaarden)

KVK-brochure: Algemene voorwaarden: Waar moet u op letten?

Algemene voorwaarden opvragen bij KVK

Regels algemene voorwaarden