Twee voorbeelden waarom maatwerk algemene voorwaarden zo belangrijk zijn 
Bent u bijvoorbeeld een aannemersbedrijf en bouwt u dakkapellen, maar verkoopt en installeert u daarnaast ook zonnepanelen, dan heeft dat vergaande consequenties voor de inhoud van uw algemene voorwaarden. Hoewel u bij zowel het bouwen van dakkapellen als het installeren van zonnepanelen goederen levert, is in het laatste geval sprake van toepassing van de wettelijke regels van de consumentenkoop en in het eerste geval niet. De wettelijke regels van de consumentenkoop, zoals wat betreft klachttermijnen, wettelijke garantie en de aansprakelijkheid van de verkoper, zijn van dwingend recht. Voor het bouwen en opleveren van een dakkapel gelden deze wettelijke regels niet. Als die nuance onopgemerkt blijft, worden algemene voorwaarden opgesteld die op belangrijke punten niet kloppen met de wet. Met alle juridische risico’s van dien.
Een tweede voorbeeld: Sluit u overeenkomsten op afstand, dan geldt het wettelijke herroepingsrecht, maar niet elke op afstand gesloten overeenkomst is een overeenkomst op afstand in de zin van de wet. Is sprake van een overeenkomst op afstand en is het wettelijke herroepingsrecht niet in uw algemene voorwaarden opgenomen, dan geldt een verlengde bedenktijd van één jaar in plaats van de standaard 14 dagen. Sluit u wel overeenkomsten op afstand, maar zijn dit geen overeenkomsten op afstand in de zin van de wet, dan is het wettelijke herroepingsrecht niet van toepassing, tenzij u dit per ongeluk in uw algemene voorwaarden hebt staan.
Gebruik daarom nooit algemene voorwaarden van een concullega-bedrijf en ga niet zelf aan de slag; de kans is nihil dat die algemene voorwaarden precies op uw bedrijfsvoering aansluiten, met alle juridische consequenties van dien. Dit nog afgezien van het feit dat dergelijke algemene voorwaarden mogelijk niet door een jurist zijn opgesteld. Een goed alternatief voor maatwerk algemene voorwaarden zijn branchevoorwaarden die door een erkende organisatie voor uw branche zijn geschreven. Dergelijke branchevoorwaarden hebben een breed bereik en zijn doorgaans professioneel opgesteld. Echter, nadeel daarvan is dat zij niet in uw specifieke behoeften kunnen voorzien; neem bijvoorbeeld een bouwbedrijf dat daarnaast ook materieel verhuurt of losse goederen verkoopt of een webshop die ook vanuit een showroom verkoopt.
Wij krijgen regelmatig het verzoek om algemene voorwaarden te controleren die door klanten zelf in elkaar zijn gezet of zijn gekopieerd. Zeer zelden blijken deze algemene voorwaarden te kloppen voor dat bedrijf, ook niet indien duidelijk is dat ze door een jurist zijn opgesteld. Dit komt omdat elk bedrijf zijn nuances kent zoals in de voorbeelden hierboven. Gebruik van dergelijke algemene voorwaarden kan voor vervelende verrassingen zorgen. Dit nog afgezien van het feit dat de teksten vaak zonder toestemming van de auteur zijn overgenomen, wat een auteursrechtinbreuk oplevert.
Onze weg naar maatwerk 
Wij zorgen voor algemene voorwaarden die precies aansluiten op uw specifieke bedrijfsvoering en wensen. Het is belangrijk dat uw algemene voorwaarden op uw bedrijfsvoering aansluiten omdat u dan zeker weet dat u aan alle wettelijke verplichtingen tegenover uw klanten voldoet en niet na lange tijd nog met claims kunt worden geconfronteerd. Verderop twee voorbeelden waarom maatwerk zo belangrijk is.
Zoals onze naam al aangeeft, staat maatwerk bij ons op de eerste plaats. Bij ons begint het opstellen van algemene voorwaarden met een zorgvuldig voortraject, gevolgd door een intake met u. Op basis van de eerste informatie die u verstrekt én de gegevens die we zelf verzamelen (bijvoorbeeld via uw website), doen wij eerst grondig vooronderzoek. Zo krijgen we een eerste goede indruk van uw aanbod van producten en/of diensten, manier van werken en de bijbehorende risico’s. Hierdoor kunnen we ons voorbereiden op de vragen die we aan u moeten stellen en kunnen we tijdens de intake gericht doorvragen, mogelijke knelpunten signaleren en bepalen welke wettelijke regels op uw bedrijf van toepassing zijn. Dat kost voor ons als dienstverlener meer tijd, maar levert voor u wél juridische zekerheid op. Een onvoorbereide intake zou minder tijd kosten, maar leiden tot een intake die niet in detail kan gaan, met als vanzelfsprekend resultaat: algemene voorwaarden die niet goed aansluiten op uw bedrijfsvoering en de wettelijke verplichtingen die daarbij horen, met alle risico’s van dien.
Ons aanbod
Algemene voorwaarden op maat | Door gespecialiseerde jurist
- Specifiek voor uw bedrijf op maat geschreven.
- Door een in het contractenrecht gespecialiseerde jurist (+14 jaar ervaring/+500 voorwaarden per jaar).
- Vaste scherpe prijs, all-in service.
- Telefonisch, via videobellen of per e-mail bespreken we uw bedrijfsvoering en wensen.
- Betaal achteraf. Nooit extra kosten.
★★★★★ 9.6/10 Klantenbeoordeling
All-in Service
- 100%-tevredenheidsgarantie. Onbeperkte revisies en onbeperkt vragen stellen.
- Inclusief gebruiksinstructie.
- Aanpassingen op lange termijn? Kleine wijzingen voeren we gratis door.
- Conflict met een klant? Bel of mail voor gratis advies.
- Vragen over uw algemene voorwaarden in een specifieke situatie? Bel of mail voor gratis uitleg.
Stappenplan
- Bel 085-4012440 of vraag een vrijblijvende offerte aan.
- Wij bestuderen uw eerste informatie en uw eventuele website grondig.
- Kies vervolgens voor een telefonische intake, Google Meet of intake per e-mail (klantspecifieke vragenlijst). Uw tijdsbesteding ca. 20-30 min.
- Levering meestal binnen 5 dagen. Spoedlevering mogelijk.