
Juridische experts in algemene voorwaarden opstellen 
De nr. 1 in Maatwerk & Service | Vaste scherpe prijs | All-in Service
⭐⭐⭐⭐⭐ 9.6/10 Klantenbeoordeling
Direct laten opstellen
- Specifiek voor uw bedrijf op maat geschreven.
- Door een in het contractenrecht gespecialiseerde jurist (+14 jaar ervaring/+500 voorwaarden per jaar).
- Vaste scherpe prijs, all-in service.
- Telefonisch, via videobellen of per e-mail bespreken we uw bedrijfsvoering en wensen.
- Betaal achteraf. Nooit extra kosten.
★★★★★ 9.6/10 Klantenbeoordeling
All-in Service
- 100%-tevredenheidsgarantie. Onbeperkte revisies en onbeperkt vragen stellen.
- Inclusief gebruiksinstructie.
- Aanpassingen op lange termijn? Kleine wijzingen voeren we gratis door.
- Conflict met een klant? Bel of mail voor gratis advies.
- Vragen over uw algemene voorwaarden in een specifieke situatie? Bel of mail voor gratis uitleg.
Stappenplan
- Bel 085-4012440 of vraag een vrijblijvende offerte aan.
- Wij bestuderen uw eerste informatie en uw eventuele website grondig.
- Kies vervolgens voor een telefonische intake, Google Meet of intake per e-mail (klantspecifieke vragenlijst). Uw tijdsbesteding ca. 20-30 min.
- Levering meestal binnen 5 dagen. Spoedlevering mogelijk.
All-in Service 
(Bij de prijs inbegrepen)
- 100%-tevredenheidsgarantie. Onbeperkte revisies en onbeperkt vragen stellen.
- Aanpassingen op lange termijn? Kleine wijzingen voeren we gratis door.
- Conflict met een klant? Bel of mail voor gratis advies.
- Vragen over uw algemene voorwaarden in een specifieke situatie? Bel of mail voor gratis uitleg.
Stappenplan 
- Bel 085-4012440 of vraag een vrijblijvende offerte aan. Uiteraard gaan we pas na uw akkoord aan de slag.
- Ter voorbereiding bestuderen uw eerste informatie en eventuele website grondig.
- Kies vervolgens voor een telefonische intake, intake per e-mail (klantspecifieke vragenlijst) of Google Meet. Uw tijdsbesteding: ca. 20 tot 30 minuten.
- Levering meestal binnen 5 dagen. Spoedlevering mogelijk.
Waarom kiezen voor ons?
Specialistische expertise 
Sinds meer dan 14 jaar bestaat 100% van onze dagelijkse werkzaamheden uit het opstellen en controleren van algemene voorwaarden en contracten. Met recht kunnen we zeggen dat we een echte expert zijn op dit gebied. Wij zijn dus geen juridisch kantoor dat het opstellen van algemene voorwaarden als nevenactiviteit aanbiedt. Met honderden opgestelde algemene voorwaarden per jaar en specifieke juridische kennis bent u bij ons verzekerd van kwaliteit. Die kennis wordt bovendien voortdurend bijgehouden door middel van bijscholing, zodat u kunt rekenen op actuele en juridisch goed onderbouwde algemene voorwaarden.
Optimaal maatwerk 
Wij zorgen voor algemene voorwaarden die precies aansluiten op uw specifieke bedrijfsvoering en wensen. Het is belangrijk dat uw algemene voorwaarden op uw bedrijfsvoering aansluiten omdat u dan zeker weet dat u aan alle wettelijke verplichtingen tegenover uw klanten voldoet en niet na lange tijd nog met claims kunt worden geconfronteerd. Verderop twee voorbeelden waarom maatwerk zo belangrijk is.
Zoals onze naam al aangeeft, staat maatwerk bij ons op de eerste plaats. Bij ons begint het opstellen van algemene voorwaarden met een zorgvuldig voortraject, gevolgd door een intake met u. Op basis van de eerste informatie die u verstrekt én de gegevens die we zelf verzamelen (bijvoorbeeld via uw website), doen wij eerst grondig vooronderzoek. Zo krijgen we een eerste goede indruk van uw aanbod van producten en/of diensten, manier van werken en de bijbehorende risico’s. Hierdoor kunnen we ons voorbereiden op de vragen die we aan u moeten stellen en kunnen we tijdens de intake gericht doorvragen, mogelijke knelpunten signaleren en bepalen welke wettelijke regels op uw bedrijf van toepassing zijn. Dat kost voor ons als dienstverlener meer tijd, maar levert voor u wél juridische zekerheid op. Een onvoorbereide intake zou minder tijd kosten, maar leiden tot een intake die niet in detail kan gaan, met als vanzelfsprekend resultaat: algemene voorwaarden die niet goed aansluiten op uw bedrijfsvoering en de wettelijke verplichtingen die daarbij horen, met alle risico’s van dien.
All-in Service 
Bedrijven veranderen – en dat geldt ook voor de algemene voorwaarden die ze nodig hebben. Wanneer u uw algemene voorwaarden door ons laat opstellen, bent u op dat moment goed geholpen. Maar wat gebeurt er als uw bedrijf (zoals bijna elk bedrijf) na verloop van tijd verandert? Of als de wetgeving verandert? Is het dan niet handig om contact met ons op te kunnen nemen voor kleine, gratis aanpassingen?
Én, wat als er een geschil ontstaat met een klant? Dergelijke geschillen zijn altijd naar de algemene voorwaarden te herleiden. Bij andere aanbieders betaalt u voor advies in dergelijke gevallen. Bij ons bieden we dit advies gratis aan. Hoe handig is het om gratis advies te krijgen bij een geschil? Wij zorgen ervoor dat u altijd kunt terugvallen op onze expertise en support en dat uw algemene voorwaarden steeds up-to-date en op maat blijven.
Twee voorbeelden waarom maatwerk algemene voorwaarden zo belangrijk zijn 
Bent u bijvoorbeeld een aannemersbedrijf en bouwt u dakkapellen, maar verkoopt en installeert u daarnaast ook zonnepanelen, dan heeft dat vergaande consequenties voor de inhoud van uw algemene voorwaarden. Hoewel u bij zowel het bouwen van dakkapellen als het installeren van zonnepanelen goederen levert, is in het laatste geval sprake van toepassing van de wettelijke regels van de consumentenkoop en in het eerste geval niet. De wettelijke regels van de consumentenkoop, zoals wat betreft klachttermijnen, wettelijke garantie en de aansprakelijkheid van de verkoper, zijn van dwingend recht. Voor het bouwen en opleveren van een dakkapel gelden deze wettelijke regels niet. Als die nuance onopgemerkt blijft, worden algemene voorwaarden opgesteld die op belangrijke punten niet kloppen met de wet. Met alle juridische risico’s van dien.
Een tweede voorbeeld: Sluit u overeenkomsten op afstand, dan geldt het wettelijke herroepingsrecht, maar niet elke op afstand gesloten overeenkomst is een overeenkomst op afstand in de zin van de wet. Is sprake van een overeenkomst op afstand en is het wettelijke herroepingsrecht niet in uw algemene voorwaarden opgenomen, dan geldt een verlengde bedenktijd van één jaar in plaats van de standaard 14 dagen. Sluit u wel overeenkomsten op afstand, maar zijn dit geen overeenkomsten op afstand in de zin van de wet, dan is het wettelijke herroepingsrecht niet van toepassing, tenzij u dit per ongeluk in uw algemene voorwaarden hebt staan.
Gebruik daarom nooit algemene voorwaarden van een concullega-bedrijf en ga niet zelf aan de slag; de kans is nihil dat die algemene voorwaarden precies op uw bedrijfsvoering aansluiten, met alle juridische consequenties van dien. Dit nog afgezien van het feit dat dergelijke algemene voorwaarden mogelijk niet door een jurist zijn opgesteld. Een goed alternatief voor maatwerk algemene voorwaarden zijn branchevoorwaarden die door een erkende organisatie voor uw branche zijn geschreven. Dergelijke branchevoorwaarden hebben een breed bereik en zijn doorgaans professioneel opgesteld. Echter, nadeel daarvan is dat zij niet in uw specifieke behoeften kunnen voorzien; neem bijvoorbeeld een bouwbedrijf dat daarnaast ook materieel verhuurt of losse goederen verkoopt of een webshop die ook vanuit een showroom verkoopt.
Wij krijgen regelmatig het verzoek om algemene voorwaarden te controleren die door klanten zelf in elkaar zijn gezet of zijn gekopieerd. Zeer zelden blijken deze algemene voorwaarden te kloppen voor dat bedrijf, ook niet indien duidelijk is dat ze door een jurist zijn opgesteld. Dit komt omdat elk bedrijf zijn nuances kent zoals in de voorbeelden hierboven. Gebruik van dergelijke algemene voorwaarden kan voor vervelende verrassingen zorgen. Dit nog afgezien van het feit dat de teksten vaak zonder toestemming van de auteur zijn overgenomen, wat een auteursrechtinbreuk oplevert.
Direct laten opstellen? 
Snel algemene voorwaarden laten opstellen? Bel tijdens kantoortijd om een afspraak te maken. U ontvangt dan geen offerte maar een opdrachtbevestiging.
Onze stappen naar optimaal maatwerk
- Na opdrachtverstrekking zijn we ongeveer één uur bezig om op basis van uw eerste informatie en informatie op uw eventuele website een grondige eerste analyse van uw bedrijfsvoering en situatie te maken.
- Vervolgens kiest u voor een telefonische intake, Google Meet of een intake per e-mail. In geval van een intake per e-mail ontvangt u de resultaten van ons vooronderzoek (vorige stap) binnen een werkdag in de vorm van een klantspecifieke vragenlijst met goed doordachte vragen. In geval van een telefonische intake of Google Meet biedt het verrichte vooronderzoek van de vorige stap ons de aanknopingspunten voor het gesprek. Ook een combinatie van beantwoorden van de vragenlijst per e-mail en een telefonische intake/Google Meet is mogelijk. U kunt de vragenlijst eerst (zoveel mogelijk) beantwoorden, waarna we het gesprek plannen om e.e.a. door te nemen of te nuanceren.
- Uw algemene voorwaarden worden volledig op maat geschreven.
- Ontvang uw algemene voorwaarden in 4 bestanden, ook op A4-formaat (2x Word & 2x PDF).
- Vragen of gewenste aanpassingen? Allemaal bij de prijs inbegrepen, onbeperkt!
Zowel in geval van een telefonische intake, Google Meet als een intake per e-mail, bedraagt uw totale tijdsbesteding vaak niet meer dan 20 tot 30 minuten.
Starterspakket? Bel ons voor een eerlijk advies over welke documenten u werkelijk nodig hebt
Veelvoorkomende branches waarvoor we algemene voorwaarden opstellen
Voor vrijwel elk type onderneming kunnen we algemene voorwaarden opstellen. Hieronder treft u een opsomming aan van de meest voorkomende branches:
- Algemene voorwaarden aannemersbedrijf
- Algemene voorwaarden accountancy
- Algemene voorwaarden administratiekantoor
- Algemene voorwaarden adviesverlening
- Algemene voorwaarden bemiddelingsbureau
- Algemene voorwaarden bemiddelingsplatform
- Algemene voorwaarden bouw
- Algemene voorwaarden catering
- Algemene voorwaarden coaching/training
- Algemene voorwaarden consultancy
- Algemene voorwaarden communicatiebureau
- Algemene voorwaarden dakdekkersbedrijf
- Algemene voorwaarden detacheringsbureau
- Algemene voorwaarden detailhandel
- Algemene voorwaarden dienstverlening
- Algemene voorwaarden fotograaf
- Algemene voorwaarden garage
- Algemene voorwaarden grafische vormgeving
- Algemene voorwaarden groothandel
- Algemene voorwaarden hoveniersbedrijf
- Algemene voorwaarden ICT-dienstverlening
- Algemene voorwaarden installatiebedrijf
- Algemene voorwaarden interim-management
- Algemene voorwaarden kitbedrijf
- Algemene voorwaarden klusbedrijf
- Algemene voorwaarden marketingbureau
- Algemene voorwaarden montagebedrijf
- Algemene voorwaarden onderzoeksbureau
- Algemene voorwaarden ontwerpbureau
- Algemene voorwaarden productiebedrijf
- Algemene voorwaarden projectmanagement
- Algemene voorwaarden reclamebureau
- Algemene voorwaarden schilderbedrijf
- Algemene voorwaarden schoonheidssalon
- Algemene voorwaarden schoonmaakbedrijf
- Algemene voorwaarden sportschool en personal trainers
- Algemene voorwaarden uitzendbureau
- Algemene voorwaarden verhuurbedrijf
- Algemene voorwaarden webdesign
- Algemene voorwaarden webwinkel
Wat staat er in algemene voorwaarden?
Afhankelijk van het type bedrijfsvoering, zijn relevante onderwerpen voor in algemene voorwaarden onder meer:
- de beperking en uitsluiting van aansprakelijkheid;
- de (vrijwaring)verplichtingen van klanten, opdrachtgevers of leveranciers;
- de uitvoerings- en (op)leveringsvoorwaarden;
- de betrokkenheid van derden en de gevolgen voor de aansprakelijkheid;
- de prijs- en betalingsvoorwaarden;
- regels bij overmacht;
- annulering van overeenkomsten;
- garantie en verval daarvan;
- klacht- en vervaltermijnen;
- opschorting en ontbinding van overeenkomsten;
- eigendomsvoorbehoud;
- bescherming van intellectuele eigendom;
- toepasselijk recht en geschilbeslechting.
Is algemene voorwaarden opstellen verplicht?
Algemene voorwaarden opstellen is niet verplicht, echter is het wel verstandig deze te hanteren om uw onderneming te beschermen tegen aansprakelijkheid. Bovendien kan uw aansprakelijkheidsverzekeraar van u verlangen dat u algemene voorwaarden hanteert wanneer u een verzekering afsluit (tegen een voordeligere premie).
Zit er verschil in algemene voorwaarden voor bedrijven en algemene voorwaarden voor particulieren (consumenten)?
Er zit een groot verschil tussen algemene voorwaarden voor bedrijven en algemene voorwaarden voor particulieren (consumenten). Dat komt omdat de wetgever veronderstelt dat consumenten een zwakkere positie hebben ten opzichte van de onderneming die de algemene voorwaarden hanteert. Bedrijven die producten of diensten afnemen van een andere onderneming, worden geacht over een zekere professionaliteit en kennis te beschikken om de inhoud van algemene voorwaarden te overzien en de risico’s daarvan te aanvaarden. Zoals met betrekking tot veel wetgeving geldt, wordt de consument door de wetgever vergaand beschermd, ook wat betreft de inhoud van algemene voorwaarden. De hierboven genoemde (zwarte lijst) en (grijze lijst) hebben expliciet betrekking op de wettelijke bescherming van consumenten. Bij het opstellen van algemene voorwaarden voor consumenten, dient dan ook veel meer rekening te worden gehouden met de belangen van consumenten. Ook bij business to business (B2B) geldt dat bepalingen in algemene voorwaarden niet onredelijk mogen zijn, maar de redelijkheidsgrens bij business to consumer (B2C) ligt veel lager. Zo kan op basis van de (zwarte lijst) en (grijze lijst) impliciet worden geconcludeerd dat bedingen die daarin zijn vermeld, voor B2B in beginsel wél toegelaten zijn. Immers, als deze bedingen ook voor B2B onredelijk bezwarend zouden zijn, had de wetgever deze bedingen niet in de lijsten opgenomen.
In welke taal moeten algemene voorwaarden worden opgesteld?
In Nederland is er geen specifieke taalvereiste voor algemene voorwaarden. Het belangrijkste is dat de wederpartij de voorwaarden begrijpt. Het heeft dus geen zin om algemene voorwaarden in het Japans op te stellen als uw onderneming op de Nederlandse markt overeenkomsten sluit. Als uw onderneming echter actief is op een specifieke andere markt, is het raadzaam om uw algemene voorwaarden ook in de taal van die markt op te stellen. Bij internationaal contracteren is het evenwel meestal voldoende om algemene voorwaarden in het Engels te gebruiken.
In hoeverre kan aansprakelijkheid worden beperkt in algemene voorwaarden?
Ondernemers beschouwen het beperken van hun aansprakelijkheid vaak als dé reden om algemene voorwaarden op te laten stellen. Hoewel dit slechts een van de belangen van algemene voorwaarden is, is de beperking van de aansprakelijkheid inderdaad een belangrijk onderdeel van algemene voorwaarden.
Hoe moet ik algemene voorwaarden gebruiken?
De hoofdregel is dat de algemene voorwaarden vóór of bij het tot stand komen van de overeenkomst aan de wederpartij ter hand dienen te worden gesteld. Aan te bevelen is om in uw aanbod, zoals een offerte, te verwijzen naar de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden en de algemene voorwaarden met het aanbod mee te leveren. Indien u een aanbod per e-mail uitbrengt, kunt u de algemene voorwaarden in een bijlage toevoegen, terwijl u in het aanbod naar de toepasselijkheid van de voorwaarden verwijst. Indien u een overeenkomst of formulier laat ondertekenen, is het aan te bevelen (ook) op de overeenkomst/het formulier naar de toepasselijkheid van de voorwaarden te verwijzen en, indien u de algemene voorwaarden niet reeds met het aanbod hebt meegestuurd, de algemene voorwaarden met de overeenkomst/het formulier mee te leveren.
Bij overeenkomsten die in een webwinkel worden gesloten, is het aan te bevelen om bij de bestelling een hokje te laten aanvinken, waarmee de wederpartij de algemene voorwaarden aanvaardt. Het is daarbij van belang dat de algemene voorwaarden onder een link inzichtelijk zijn en het document eenvoudig op het apparaat van de wederpartij kan worden opgeslagen.
Kan ik mijn algemene voorwaarden wijzigen?
Het is mogelijk om op elk moment de algemene voorwaarden te wijzigen voor nieuwe klanten. Wanneer u deze nieuwe klanten de bijgewerkte algemene voorwaarden verstrekt bij het aangaan van de overeenkomst, zijn zij hieraan gebonden. Voor wijzigingen in de algemene voorwaarden van een doorlopende overeenkomst gelden andere regels voor consumenten dan voor zakelijke klanten. Het is van belang dat de algemene voorwaarden een duidelijke wijzigingsclausule bevatten. Deze clausule geeft u als ondernemer het recht om de algemene voorwaarden eenzijdig aan te passen. Als er geen wijzigingsclausule aanwezig is, mag u de algemene voorwaarden alleen wijzigen met toestemming van de wederpartij. Als er wel een wijzigingsclausule is opgenomen, kunt u de algemene voorwaarden voor zakelijke klanten wijzigen na het doorgeven van de wijziging. Voor consumenten geldt een extra voorwaarde: als u de wijzigingsclausule gebruikt, moeten zij ook het recht hebben om de overeenkomst vanaf dat moment te beëindigen.
Wat als algemene voorwaarden onduidelijk zijn?
In de wet geniet de consument doorgaans meer bescherming dan de ondernemer. Dit komt doordat de wetgever de consument als de zwakkere partij beschouwt. Daarom geldt dat als een bepaling in de algemene voorwaarden dubbelzinnig kan worden geïnterpreteerd, de interpretatie die het meest gunstig is voor de consument wordt toegepast. Het is daarom van groot belang dat de algemene voorwaarden helder geformuleerd zijn.